عدالت در اندیشه امام موسی صدر

عدالت در اندیشه امام موسی صدر (۴)

[vc_row][vc_column][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text]چهارمین جلسه از مجموعه درس‌گفتارهای «عدالت در اندیشه امام موسی صدر»، روز دوشنبه نهم دی‌ماه ۱۳۹۸ با حضور دکتر عادل پیغامی به همت هسته عدالت‌پژوهی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام  برگزار شد.

[/vc_column_text][tm_image align=”center” image=”7849″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]این جلسه، نخستین نشستی بود که بحث در باب اندیشه عدالت در نظام فکری امام موسی صدر آغاز شد. سه جلسه گذشته اختصاص به سیره و زیست عدالت­ خواهانه امام موسی صدر در لبنان داشت.  برای شروع بحث عدالت در اندیشه امام موسی صدر، مقاله «اسلام و مشکل اختلاف طبقاتی» انتخاب شد. این مقاله سال ۱۳۳۸ به قلم ایشان در نشریه «مکتب تشیع» به زبان فارسی منتشر شده که در کتاب «رهیافت­ های اقتصادی اسلام» نیز آمده است. امام موسی صدر در این اثر به تشریح دیدگاه‌های اقتصادی سرمایه‌داری و سوسیالیستی می‌پردازد و در پایان، راه‌حل اسلام را برای رفع اختلاف طبقاتی و مشکلات اقتصادی جامعه با تأکید بر آیات و روایات ارائه می‌کند.

در این جلسه، بخش آغازین مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفت که عمدتاً به مقوله اصل «تفاوت و اختلاف» در نظام طبیعی و تکوینی اشاره دارد. نویسنده در این بخش، اصل نابرابری بنیادین انسان­ ها به‌صورت تکوینی را به‌عنوان منشأ اختلاف در نظام اجتماعی تقریر و آن را لازمه نظام احسن آفرینش تلقی کرده است. به نظر می­ رسد فراخوان امام موسی صدر در اینجا به همه عدالت­ خواهان این است که قبل از عدالت­ خواهی، تکثرخواه باشند و تکثرها و تفاوت­ های طبیعی را در نظام هستی بپذیرند. درعین‌حال فروض مشترک انسانی و حقوق مشترک بشر فارغ از این تفاوت­ ها نیز مورد توجه قرار گیرد. اما امام موسی صدر، در ادامه از انقلاب صنعتی اروپا و خطر افزایش فاصله­ ها در اثر مجموعه­ ای از جریان ها سخن گفته است که این شکاف­ های اجتماعی را توسعه داده است. دکتر عادل پیغامی در تشریح بخش ابتدایی این مقاله، این اصل اسلامی و خطر مورداشاره امام موسی صدر را تشریح کرده است.

جلسات درس گفتارهای «عدالت در اندیشه امام موسی صدر» هر هفته دوشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح در مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار می‌شود و حضور در این جلسات آزاد اما نیازمند ثبت‌نام است.

در ادامه صوت نشست چهارم این درس گفتارها در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد:[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][tm_image action=”custom_link” image=”4831″ custom_link=”url:http%3A%2F%2Fqevam.rushd.ir%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F01%2F13981009-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%B3%D9%88%D9%85-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%B1.mp3|||”][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا