تجویزها و بایدها در اقامه عدالترصدخانه عدالت اجتماعی

مقایسه بین‌المللی شاخص ترکیبی عدالت در حوزه «آموزش»

از سری گزارش‌های «رصدخانه عدالت اجتماعی»

در این گزارش -که مستخرج از سلسله گزارش‌های رصدخانه عدالت اجتماعی است- براساس سنجه‌هایی که در ادامه معرفی شده‌اند، شاخص ترکیبی عدالت در حوزه «معیشت و نیازهای اساسی (رفاه عمومی)» محاسبه شده است. داده‌های این گزارش از ۱۰ پایگاه معتبر بین‌المللی دریافت و سپس شاخص ترکیبی مذکور محاسبه و مقدار آن بین ۰ تا ۱۰ نرمال‌سازی شده است؛ هر چه از مقادیر پایین (صفر) به مقادیر بالا (۱۰) حرکت کنیم، نشان از بهبود نسبی شاخص عدالت است.

در نمودار فوق وضعیت ایران در مقایسه با ۴ کشور دیگر در حوزه عدالت آموزشی قابل مشاهده است. کشور آمریکا در بحث آموزش از سایر کشورها و علی­الخصوص نروژ وضعیت بهتری دارد. علی­رغم اینکه وضعیت کشور ایران در این بعد وخیم نیست، اما به نسبت کشورهای دیگری وضعیت قابل قبولی دیده نمی­شود. همچنین کشور نروژ روندی نزولی دارد که قابل توجه است.

سنجه‌های شاخص ترکیبی عدالت آموزشی:

  • نرخ بی‌سوادی بزرگسالان: درصد افراد بالای ۱۵ سال که سواد خواندن یا نوشتن ندارند. این سنجه زیرمجموعه شاخص پیشرفت اجتماعی است و جهتی منفی دارد.
  • میزان مخارج دولت در آموزش: درصدی از مخارج دولت که در امور تحصیلی دانش­آموزان در مقطع ابتدایی صرف می­شود. به طور دقیق‌تر مخارج سرانه دولت به ازای هر دانش­آموز به نسبت تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر. هر چه این سنجه عدد بالاتری را نشان بدهد، مشخص است که سرمایه­گذاری بر روی آموزش بیشتر است و لذا این سنجه جهتی مثبت دارد.
  • میانگین گذران تحصیل: متوسط سال­هایی که افراد بالای ۲۵ سال صرف تحصیل نموده­اند. این سنجه زیرمجموعه برنامه توسعه­ای سازمان ملل یونسکو است و جهتش مثبت است.
  • زنان بی‌سواد: تعداد زنانی که در مدارس تحصیل نکرده­اند به نسبت کل زنان. این سنجه زیرمجموعه شاخص جهانی پیشرفت اجتماعی است و جهتی منفی دارد.
  • نرخ ثبت‌نام در تحصیلات اولیه: میزان ثبت­نام در مدارس ابتدایی از کل جمعیت در سن مدرسه. به عبارت دقیق‌تر تعداد افرادی که در سن مدرسه هستند و در مدرسه ثبت­نام می­کنند به نسبت کل افراد در سن مدرسه. این سنجه جهت مثبتی دارد.
  • نرخ ثبت­نام در تحصیلات ثانویه: مشابه مورد ۵٫ این سنجه نیز در نشانگرهای توسعه وجود داشته و جهتی مثبت دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ckuqhhby/qevam12/wp-includes/functions.php on line 5373