معرفی مرکز رشد

ظهور و تولد انقلاب اسلامی در سپهر بین‌الملل، پیام‌آور شکل‌گیری نظامی است که بدنبال تحقق و پاسداری از ارزش‌‌های اسلامی-ملّی چون استقلال، عزت ملّی، فرهنگ دینی، معنویت، عدالت اجتماعی و رفاه اقتصادی است. در این میان اما عدالت اجتماعی را می‌توان سرسلسله ارزش‌های اجتماعی نامید که اقامه آن ضامن حرکت و تحقق سایر مولفه‌ها و آرمان‌های خواسته شده مردمی هستند.

حرکت جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال اگرچه با کندی‌ها و تندی‌هایی روبرو بوده است لکن یک دلالت مهم دارد: «تا نقطه مطلوب فاصله داریم». تلاش‌ها و شروع‌های خوبی داشته‌ایم اما آنها را به نقطه آخر و تمام‌کننده نرسانده‌ایم. در این میان تصریح‌های واضح رهبران انقلاب بر اهمیت و راهبردی بودن موضوع «عدالت» این نکته را روشن خواهد کرد که این موضع همچون تنگه احدی است که اگر سربازان پا به رکاب و هزینه‌داده برای آن پیدا نشود، هویت دینی و انقلابی نظام به خطر خواهد افتاد.

مرکز رشد در این مسیر تلاش کرده است که بستری باشد برای طرح مسأله‌های انقلاب اسلامی و جهاد همه‌جانبه برای رفع و محو آنها به پشتوانه هدایت و رهبری الهی و پشتیبانی و اتکای به مردم. برای چنین آرمانی دانشجویانی دور هم جمع شده‌اند که هریک تمرکز و همت خود را بر روی یکی از مسائل پیش گفته گذاشته و با هم‌اندیشی و تشریک مساعی یکدیگر برای حل آن هم‌مسیر می‌شوند.

 

منطق عمل هسته عدالت پژوهی

ماموریتاقامه عدالت اجتماعی، اقامه برترین ارزش اجتماعی است که با یک خلا جدی مواجه است: خلا عدالت پژوهی. عدالت پژوهی نیز توام با عدالت خواهی و اقدام است. در حقیقت، معرفت و عمل که دارای یک هرمنوتیک دوگانه (تاثیر و تاثر متقابل) هستند، در این مسیر، توامان پیگیری می شوند. از این رو باید جریان عدالت پژوهی و عدالت خواهی را به نحوی تعریف کرد که تبدیل به یک امر واحد شوند نه دو عنصر در کنار هم.


چشم انداز:

تاسیس مرکز مطالعات و اقامه عدالت اجتماعی

چشم انداز هسته عدالت پژوهی، تاسیس مرکزی است که عدالت پژوهی و عدالت خواهی را همراه با هم پیش برد. این مرکز، قرار است جریان خط مشی گذاری کشور را بر اساس ارزش عدالت، پایش و پالایش نماید. از این رو در عرصه های مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی از زاویه تحلیل و بررسی عدالت اجتماعی ورود خواهد داشت.

مشکلات بر سر راه ماموریت و برنامه کلی

عدالت پژوهی با سه مشکل مواجه است:

الف: نبود نظریه ناب اسلامی عدالت به عنوان معیار اقدام: از این رو دستیابی به نظریه اسلامی عدالت در مسیر پژوهش تعریف می شود. برای این مهم، دستیابی به نظام موضوعات، نظام مسائل عدالت پژوهی و به تبع، نقشه پژوهشی و همچنین ترسیم نقشه ای از مطالعات اسلامی تخصصی در عدالت پژوهی ضروری است. بنابراین، محورهای جریان پژوهشی را می توان چنین تعریف کرد:

  1. مسیر پژوهشی ناظر به تولید نظریه ناب اسلامی عدالت
  2. مسیر پژوهشی ناظر به پژوهش های کاربردی

ب: خلا پژوهشگر: برای رفع این خلا باید به «تربیت نیرو و جریان سازی در تراز فضای عدالت پژوهی» دست زد. تولید نظریه ناب اسلامی عدالت و جامعه ای که بخواهد آن را عملیاتی کند، نیاز مهم فضای عدالت پژوهی است. باز تولید این سخن، حرکت در دو جریان هم زمان است:

  1. ترویج و آموزش عدالت
    1. عمومی: ترویج و آموزش عدالت اجتماعی به صورت عمومی و با هدف رشد فرهنگ عمومی و دانشگاهی.
    2. خاص: تکمیل خلا پژوهشگر تراز، در یک سیر تربیتی برای توفیق نهادسازی عدالت پژوهی
  2. خط مشی گذاری و مدیریت فضای آموزش و پژوهش عدالت (ورود نرم حاکمیتی): این ورود شامل طراحی و اشاعه استانداردهای آموزشی، طراحی ریل های حرکت پژوهشی و ساخت نمونه های موفق قابل تکثیر است.

ج: عدم تسری نظر به عمل و اثر: رفع این خلا، از طریق ساخت یک «نهاد واسط نظر-اثر» دنبال می شود. نهاد واسط، نقش تحلیل گر خط مشی را ایفا می کند که پلی است بین نظر و عمل. اما به جهت درک مقام واقع و نیز حفظ انگیزه های عدالت خواهانه، لازم است تا برنامه هایی برای ورود مستقیم و عملیاتی به عرصه اقامه داشته باشد.

محورهای فعالیت هسته عدالت پژوهی

۴ محور اصلی فعالیت هسته عدالت پژوهی را می توان چنین ترسیم کرد:

  • پژوهش
  • آموزش و ترویج
  • اثرگذاری
  • ساخت نهاد واسط: ساخت نهاد و تشکیلاتی که بتواند تحمل این ماموریت کند اقتضائات خاص خود را دارد.

این ۴ محور به عنوان ۴ فعالیت شناخته نمی شوند بلکه ۴ بعد هر گونه کاری هستند که در مرکز مطالعه و اقامه عدالت اجتماعی (مرکز رشد تخصصی) صورت می گیرد.

سید علیرضا سجادیه

حسین سرآبادانی تفرشی

محمد صادق تراب زاده جهرمی

علی مصطفوی ثانی

Close
Compare
Wishlist 0
Open wishlist page Continue shopping