تجویزها و بایدها در اقامه عدالترصدخانه عدالت اجتماعی

عدالت‌خواهی بر مدار عدالت‌پژوهی

برنامه‌ریزی برای عدالت در برج عاج و عدالت‌خواهی کور دو لبه قیچی علیه اقامه عدالتند.

 

یکی از مصائب سیاست­گذاری حوزه عدالت در طول چند دهه گذشته در کشور جداشدن برنامه­ریزان و سندنویسان از زمینه و واقعیت میدان برای اقامه عدالت است. کما اینکه بسیاری از این برنامه­ریزان، یکی از مهم‌ترین دلایل طرح افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ را اعتلای عدالت اجتمالی و کاهش فقر می‌دانستند، اما در واقع بواسطه عدم شناخت زمینه و واقعیت اجتماعی، اجرای این طرح کاملا موجب بی‌عدالتی و ضد عنوان اولیه شد. مقصود آنکه بسیاری از تلاش­های نظام حکمرانی کشور برای ارتقاء عدالت، بواسطه اینکه در خلوت و پشت درهای بسته، سعی در ارتقاء جامعه­ای داشته­اند در نهایت بسیار پرهزینه و کم­بهره بوده­اند.

در مقابل این نگاه افراطی در سیاست­گذاران برای تحقق عدالت، نگاهی تفریطی در طیفی از عدالتخواهان کشور نیز به وجود آمده است. طیفی از عدالتخواهی در طول دو دهه گذشته در کشور کاملا بر عکس نگاه بالا به پایین بعضی از سیاست­گذاران و سندنویسان کشور، اگرچه سعی می­نماید که حرکتی کاملا برگرفته از بطن جامعه داشته باشد، یعنی واقعیت­ها و اقتضائات اجرایی و میدانی را لحاظ نماید و از منطق انتزاعی دولتی دوری نماید اما برعکس درگیر نوعی جزئی­نگری شده‌اند. این نوع از عدالتخواهی بواسطه اینکه همیشه از جزئیات شروع می‌نماید و دید بلندمدت و نظام­مند به جامعه و از طرفی تعریف دقیق از عدالت و منطق کنش­گری لازم را نداشته است، لاجرم دچار کنش­گری­های احساسی شده است که نتیجه آن واکنش­های انفعالی و پارتیزانی در مقام پاسخ به سیاست‌های دولت و بعضا کنش­گری موضعی و بدون مسیر و برنامه­ریزی مشخص برای آینده بوده است. این نوع از عدالتخواهی بعضا باعث سرخوردگی گروه‌هایی از بدنه عدالتخواهان شده و نتوانسته اهداف مدنظر این جریان را محقق نماید.

مقصود آنکه ارتقاء وضعیت عدالت در وضعیت کنونی کشور نیازمند آن است تا علاوه بر آن­که سیاستگذاران کشور به جای برج عاج نشینی، به واقعیت و زمینه اجتماعی تصمیمات خود بیشتر توجه نمایند از طرفی دیگر نیازمند آن است تا جریان عدالتخواهی کشور نیز با نگاهی فعالانه ناظر به اقامه عدالت در جامعه سعی نماید تا با طبقه‌بندی و اولویت‌گذاری انبوه موارد نقض عدالت در جامعه، کنشگری هوشمندانه و منسجم داشته باشد. گام نخست این نوع کنش­گری، درک درست از مسائل اجتماعی به­دور از بمباران­های احساسی و خبری و ایجاد یک نظام فکری منظم ناظر به اقتضائات عدالت اجتماعی و سپس ایجاد قدرت اجتماعی بلندمدت برای مطالبه ­گری عدالت خواهد بود.


دکتر علی مصطفوی ثانی

پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا